بیان و توضیح مسائل مذهبی و اجتماعی

کلمات کلیدی
سه شنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۶، ۰۶:۵۸ ق.ظ

شبهه ی ارث نبردن حضرت زهرا سلام الله علیها


آیا حضرت فاطمه(س) فدک را از پیامبر به ارث برده است؟


اولا : این مطلب که هنگام نزول این آیه( وَ آتِ ذَالْقربی حَقَّهُ وَ الْمِسْکینَ وَ ابْنَ السَّبیل) پیامبر(ص) فدک را به دختر گرامی خود بخشید مورد اتفاق دانشمندان شیعه و برخی از دانشمندان سنی است، در نتیجه می توان گفت مسئله فدک و قضاوت در مورد آن از قواعد و قوانین ارث خارج بوده و این زمین در زمان حیات پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) بخشیده شده و ایشان مالک آن بوده اند. فلذا اصولاً ارث نبوده تا به آن حضرت برسد یا نرسد!! پس سوال کننده با حقه بازی تمام خواسته فدک را ارثیه معرفی کند و سپس هر طور می خواهد راجع به آن قضاوت نماید!
ثانیا : حدیثی که خلیفه ی اول خواند،  حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(س) از چنین حدیثی بی اطلّاع بوده و حتّی با مخالفت شدید ان پرداختند البته رد پای این مخالفت های در کتاب و مدارک اهل سنت نیز به وفور یافت می شود و مضمون این حکم با امام علی و حضرت صدیقّه طاهره (علیهما السلام) ارتباط مستقیم دارد و آنان باید از این حکم آگاهی داشته باشند ؛ قبول این مطلب که رسول خدا (ص)این حکم را به ابوبکر گفته باشند ، امّا وارثان اصلی خویش رااز آن مطّلع نساخته باشند!، بعید وباورنکردنی است.
ثالثا : نکته ای که اینجا به وجود می آید این است که پس چرا آن حکم را در حقّ همسران رسول خدا(ص) اجراء نکرد؟
چرا دختران خلیفه اوّل و دوّم که محل سکونت خود را متعلّق به رسول خدا(ص) بود- به عنوان میراث تملّک کردند؛ همانند حضرت صدیقّه طاهره (علیهاالسلام) میراث محروم نشدند؟
رابعا : نه تنها اهل بیت(ع) ادّعای ابوبکر را مبنی بر «ارث نبردن از پیامبران» را با قرآن معارض می دانند، بلکه شماری از علمای سرشناس سنّی مذهب نیز هنگام تفسیر آیات قرآن درباره حضرت زکریا و حضرت داود(ع) این سخن خلیفه اوّل را به صراحت نقض کرده اند.برخی از عالمان سنّی با این که مدعی هستند اعتقادبه «ارث مالی انبیاء» اعتقاد شیعیان است؛نه تنها روایات مختلفی را «در ارث مالی انبیاء» از اهل سنّت می آورند؛ بلکه اذعان دارند:
اکثر مفسران، ارث زکریا و داود(ع) را ارث مالی می دانند.


*یاس فیروزه ای*

  • علیرضا زارع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی